עדכון אחרון: 22/06/2026
מי שמכיר את הבלוג (אוטוטו 15 שנה) יודע שפעם בחצי שנה אני מפרסם ומעדכן את תמהיל המשכנתא שמומלץ לקחת בימים אלו.
הסיבה שאני עושה זאת פעם בחצי שנה, כי זו לדעתי תקופת זמן סבירה לבחון מחדש את האינדיקטורים הכלכליים ועל בסיסם לבנות את תמהיל המשכנתא שלנו.
כפי שאתם יודעים, אחד הדברים החשובים (אם לא החשוב ביותר) במשכנתא שלנו הוא לא הריבית אלא דווקא תמהיל המשכנתא שנבנה.
תמהיל משכנתא טוב יכול להפוך את המשכנתא שלנו לטובה ולהיפך, תמהיל משכנתא שלא נבנה בצורה נכונה יכול לפגוע באיכות המשכנתא שלנו אפילו אם נקבל ריביות טובות.
מי שמכיר את הבלוג גם יודע בוודאות שאני מאוד-מאוד ממליץ לא להשתמש בתמהיל הזה באופן אוטומטי לצורך המשכנתא שלכם!
כלומר יש פה פרדוקס, מצד אחד אני כותב על המלצה על תמהיל משכנתא שמתאים לימים אלו, אבל מצד שני אני מזהיר ואומר שלא כדאי להשתמש בו.
מדוע אתם שואלים?
מכיוון שתמהיל משכנתא זה דבר מאוד חשוב ולכן צריכים להתייחס אליו במלוא הרצינות, הבעיה היא שלא ניתן לעשות סתם "העתק-הדבק" לתמהיל משכנתא שפגשתם באיזה בלוג באינטרנט מבלי לבצע לו התאמות, כי הוא כללי מדי ורחב מדי ולכל היותר, אולי יכול לתת לנו רעיונות לתמהיל הסופי שלנו.
התמהיל שלנו חייב להיות אישי עבורנו, תמהיל שבאמת מרכז ונותן תשובה הולמת לכל הצרכים הפיננסיים שלנו והוא חייב להשתנות מאחד לשני.
אז אני כן מפרסם את התמהיל המומלץ, אבל באותה נשימה מזכיר שהוא כללי מדי ולא באמת נותן לכם פתרון הולם לתמהיל שלכם (את התמהיל שלכם אני ממליץ לבנות לאחר שהשקעתם הרבה זמן בלימוד את הנושא והצרכים שלכם או בעזרת יועץ משכנתא וגם אז לא בטוח שתפגעו ב-100%).
ולכן, אני קורא לכל אחת ואחד מכם, להשקיע את הזמן הנדרש לבניית התמהיל המתאים לצרכים שלכם ולא להסתפק באופן אוטומטי בתמהיל שאני מפרסם כאן.
לאחר שדיברנו מספיק, בואו נראה מהו התמהיל המומלץ לשנת 2026.
ראשית, בואו נבחן מה קרה כאן בחצי השנה האחרונה:
- ריבית הפריים כמו ריבית בנק ישראל – ירדה ב- 0.5%
לאחר המתנה ארוכה והרבה מאוד ציפיות, סוף סוף הרגשנו ירידת ריבית ואפילו כפולה, אם נסתכל על שאר המדדים, נוכל להבין שאנחנו אפילו אמורים לראות בקרוב מאוד עוד ירידה או שתיים - מדד המחירים לצרכן – המדד עלה בחצי שנה האחרונה ב- 1.2% (קצב שנתי של 1.9%)
המדד הצליח להתכנס ליעדי בנק ישראל (בין 1% – 3%), יחד עם זאת עדיין מדובר במדד יחסית גבוה ואין להקל בו ראש.
- ריבית המשכנתא הממוצעת (צמודת מדד) – ירדה בחצי שנה האחרונה ב- 0.07%. והיא כרגע עומדת על 3.57% שזה עדיין מאוד יקר לריבית צמודת מדד.
- הריבית עדיין מאוד גבוהה ויחד עם מדדים גבוהים, כל מי שיש לו מסלול צמוד מדד צריך לחשוב פעמיים מה לעשות עם המסלול הזה ולשקול מיידית מחזור משכנתא למסלולים שאינם צמודים.
- ריבית המשכנתא הממוצעת (לא צמודת מדד) – ירדה בחצי שנה האחרונה ב- 0.05% והיא עומדת כרגע על 4.89%.
- תכלס, זו עדיין ריבית גבוהה, אבל רואים מגמה והמגמה היא בהחלט חיובית ומראה שהריבית בדרכה למטה.
עכשיו, בואו נעבור לתמהיל המשכנתא המומלץ למחצית השניה של שנת 2026
מסלול ראשון: מסלול פריים / עוגן מק"מ (36% מסך המשכנתא)
נראה כי אנו בפתח של ירידות ריבית נוספות בשנים הקרובות ולכן הייתי רוצה להיות נזיל ולדאוג לכך שבעת שהריבית תרד, אנו נרגיש את זה גם במשכנתא שלנועל כן ההמלצה שלי היא כן מצד אחד להצטייד במסלול שמשתנה בקצב מהיר, אבל מצד שני להיות עם עין פקוחה ויד על הדופק וברגע שהריבית שוב מתחילה לעלות, מייד לחשוב על מחזור המסלול הנ"ל למסלולים יותר סולידיים.
מה ההבדל בין המסלולים:
- בעיקר קצב ההשתנות שלהם, מסלול הפריים מתעדכן כמעט אחת לחודש, העוגן מק"מ משתנה אחת לשנה.
- מסלול הפריים צמוד במלואו לפריים ואילו העוגן מק"מ לא מתנהג בדיוק כמו רמת הפריים, אלא רק דומה לו ומשתנה גם בעיקר לפי פרמטרים של תשואות אג"ח וצפי שוק.
אבל אני מוסיף גם אזהרה:
אנא בדקו טוב טוב את ההחזר החודשי כאשר הריבית עולה היום בעוד 2%, אם נראה לכם שזה יהיה קשה עבורכם, תוכלו להוריד מינון בגזרת הפריים (עדיף לכיוון הקל"צ).
אמנם ניתן לקחת 66% מהתמהיל במסלולים אלו, אבל יש 2 סיבות שאני מעדיף לא "לנצל" את מלוא האפשרויות:
א. כי הבנקים מעלים את הריבית על הפריים/עוגן מק"מ ברגע שלוקחים אחוז גבוה מהתמהיל בפריים.
ב. המסלולים הללו הם בריבית משתנה, שלמרות ההערכה שהם נמצאים במגמת ירידה, יש לקחת בחשבון שהם עשויים להשתנות בעתיד.
למה אתם רוצים אותם בתמהיל משכנתא שלכם?
- כי הם לא צמודים למדד.
- כי ניתן תמיד לפרוע אותם ללא קנסות.
- כי ניתן תמיד למחזר אותם ללא קנסות.
- לאחר שיהיו הורדות הריבית של בנק ישראל, הריבית שלהם תהיה נמוכה ואטרקטיבית.
למה אתם לא רוצים אותם בתמהיל שלכם?
- כי ההחזר שלהם לא יציב ויכול לעלות משמעותית במהלך השנים (חובה עלינו לבדוק בכמה יעלה ההחזר החודשי כאשר הפריים יעלה).
מסלול שני: מסלול קל"צ (34% מסך המשכנתא)
שוב, מסלול קלאסי שרץ איתנו לאורך השנים, רק שבכל פעם המשקל שלו בתמהיל משתנה. זהו מסלול טוב יחסית כי הריבית שלו קבועה והיא לא צמודת מדד, ולכן הוא מעניק לנו ביטחון בהחזר החודשי לאורך כל תקופת ההלוואה ללא תלות בשינויים בריבית בנק ישראל והפריים. לאור המדד הנמוך בשנה האחרונה, המשקל שלו ירד מעט.
למה אתם רוצים אותו בתמהיל שלכם?
- כי ההחזר שלו ישאר קבוע גם כשהריביות בשוק יעלו (ריבית קבועה).
- כי ההחזר שלו והקרן שלו ישארו קבועים גם כשהמדד יעלה (לא צמוד מדד).
כתוצאה מכך – ההחזר החודשי שלו ישאר יציב וקבוע לאורך כל חיי המשכנתא.
למה אתם לא רוצים אותו בתמהיל שלכם?
- כי הריבית שלו יקרה מראש באופן משמעותי (הבנק מתמחר את המדד בו מראש לפי התחזיות שלו).
- כי ככל הנראה נצטרך לשלם קנס משכנתא (עמלת פרעון) כאשר נרצה להחזיר אותו או למחזר אותו.
מסלול שלישי: מסלול משתנה כל שנתיים או שלוש לא צמודת מדד (30% מסך המשכנתא)
המסלול הזה חוזר לתמהיל לאחר שהיה מספר פעמים מחוץ לתמונה.
היתרון שלו בזמנים האלו שהוא לא צמוד מצד אחד וגם נותן שקט מעליות ריבית לשנים הקרובות.
נכון שהוא יקר יחסית בטווח הקצר, אבל הוא יכול לחסוך לנו הרבה כאבי ראש ופחדים לשנים הקרובות.
למה אתם רוצים אותו בתמהיל שלכם?
- כי לטווחים ארוכים הריבית שלו זולה יותר ממסלולים עם ריביות קבועות.
- כי יש לנו נקודות יציאה מובנות בכל שנתיים / שלוש שנים.
- גם אם נחזיר אותו או נמחזר אותו לפני מועד נקודת היציאה, הקנס לא אמור להיות גבוה.
- כי הקרן שלו לא צמודה למדד.
- כי יכול להיות (עם אלף סימני אזהרה) שהריבית תרד בתחנה הבאה.
למה אתם לא רוצים אותו בתמהיל שלכם?
- כי הריבית שלו יותר גבוהה ממסלול משתנה צמוד מדד.
- כי הריבית שלו תשתנה בעוד מספר שנים (וקיים סיכוי יותר מסביר שהיא תעלה).
מסלול רביעי: זכאות משכנתא (קבועה צמודה) – רק לאלו שמגיעה להם ריבית זכאות
במידה ויש לכם אפשרות לקחת מסלול זכאות משכנתא (לא לכולם מגיע, אלא רק לרוכשי דירה ראשונה וגם אז לא בטוח שמגיע לכם – ניתן לקרוא על כך במאמר על זכאות משכנתא)
למה אתם רוצים אותו בתמהיל שלכם?
- כי הריבית שם קבועה ונשמרת לכל התקופה.
- כי אתם מקבלים אוטומטית הנחה של 0.5% מהמחיר הממוצע (כלומר, אם המחיר הממוצע הוא 2.75, אתם תקבלו את המסלול ב- 2.25%).
- ניתן להחזיר את המסלול הזה ללא עמלות פרעון בכל שלב שתרצו.
למה אתם לא רוצים אותו בתמהיל שלכם?
- כי הקרן שלו צמודה למדד (זה יאט את קצב הסילוק ויעלה את ההחזר לאורך השנים).
אז הייתי שוקל לקחת את הלוואת הזכאות במקום הקל"צ, אבל לא בכל מחיר ומי שכן יכול לשלם עוד כמה שקלים, הנטיה שלי תהיה ללכת לכיוון הקל"צ.
אילו ריביות משכנתא נקבל בתמהיל שבנינו?
| פריים | עוגן מק"מ | קבועה לא צמודה | משתנה לא צמודה | זכאות משכנתא | |
| עד 10 שנים | 4.35% – 5% | 4.7% – 4.2% | 4.15% – 4.5% | 4.7% – 4.2% | 2.38% |
| בין 10- 15 שנים | 4.35% – 5% | 4.7% – 4.2% | 4.25% – 4.75% | 4.7% – 4.2% | 2.27% |
| בין 15- 20 שנים | 4.35% – 5% | 4.7% – 4.2% | 4.5% – 4.75% | 4.7% – 4.2% | 2.44% |
| בין 20- 25 שנים | 4.35% – 5% | 4.7% – 4.2% | 4.5% – 5% | 4.7% – 4.2% | 2.58% |
| מעל 25 שנים | 4.35% – 5% | 4.7% – 4.2% | 4.5% – 5% | 4.7% – 4.2% | 2.73% |
כמו שאתם כבר יודעים, שינויי הריביות מתרחשים באופן חודשי. בכדי להתעדכן בריבית העדכנית, אני ממליץ לעקוב אחר דף הפייסבוק שלי – אני מעדכן שם בכל חודש בריבית הזכאות ברגע שבנק ישראל מעדכן בנוגע לכך.
כמה מילים לסיום ולסיכום,
קיבלתם בפוסט הזה מתנה לא קטנה, זוהי סקירה תמציתית של המסלולים המעניינים ביותר במשכנתא של ימים אלו. התמהיל הזה מתחשב בשינויים שהשוק עבר ויכול להיות נכון עבורכם.
יחד עם זאת, הוא גם יכול להיות גרוע עבורכם ולעשות בדיוק את ההפך ממה שנדרש ממנו ולכן אני לא רוצה שתשתמשו בפוסט הזה באופן אוטומטי לטובת המשכנתא האישית שלכם, אלא להיעזר בו לטובת כיוון ראשוני ולשמש עבורכם נקודת ביקורת עבור התמהיל שתבנו עבורכם.
אני באמת ממליץ שתבצעו בנייה של תמהיל המשכנתא רק לאחר שלמדתם את החומר ולקחתם בחשבון את כל המשתנים הפיננסיים, היתרונות והסיכונים שלכם (או שתעזרו באיש מקצוע).
עומדת בפנינו תקופה די מעניינת בעולם (וזה ישפיע בפרט על שוק המשכנתאות) ולכן חשוב להיות עם יד על הדופק בעולם המשכנתא, כי הדברים יכולים להשתנות במהירות וייתכן שעוד חודשיים-שלושה התמהיל הזה כבר לא ישקף את המציאות כפי שהוא מנסה לשקף אותה כיום.
נ.ב: אני מזמין אתכם להירשם לניוזלטר של האתר (זה בחינם וללא דואר זבל) ולהיות הראשונים שמקבלים עדכונים על פוסטים חדשים – ההרשמה מתבצעת מכאן.
בהזדמנות זו, אני רוצה להשתתף בצער כל המשפחות השכולות, לאחל החלמה לכל הפצועים ולהתפלל שבאמת נראה הפסקת אש אמיתית עם שיקום בריא ומוצלח לכולם. אני מקווה ומתפלל לימים טובים יותר בכל המובנים לעם ישראל!
5,974 תגובות
שלום. לקחתי לפני כמה שנים משכנתא מסוכנת: שני שליש פריים פלוס 0.2 (אז הפריים "התעקש" במשך הרבה שנים להישאר 1.6, אולי עם עלייה מינורית), ושליש צמוד למדד בריבית 1.7. (הפריים היה לשלושים שנה, והצמוד היה ל-15 שנה)
אמנם זו משכנתא מסוכנת, אך גם אחרי ששיחקתי עם הנתונים ברמה משוגעת (יחסית למצב אז), עדיין יצא לי משתלם מאוד.
מה שקרה אח"כ כולם יודעים, ושילמתי בגדול על הסיכון שלקחתי. אמנם לא רציתי למחזר כי סה"כ הריביות היו טובות וקיויתי שבקרוב המצב ירגע ויחזור לקדמותו או לפחות לכיוון…
לפני קצת יותר מחצי שנה עשיתי (בעזרת שיחת טלפון!) מחזור פנימי בתוך הבנק, כך שהשני שליש פריים שלי ירד מפלוס 0.2 למינוס 0.6 והצמוד נשאר כמות שהוא.
לאחרונה ניסיתי שוב לעשות טלפון ולהוריד את הריביות בפריים אך הנציגה "צחקה עלי" (לא באמת), ואמרה לי שהריביות שלי מטורפות ואין סיכוי שאמצא מסלול טוב כמו זה.
השאלות שלי:
א. האם היא צודקת?
ב. אם לא, יש לך המלצה אחרת?
תודה רבה! אני מאוד נהנה מהדברים שלך כאן ובעיקר נהניתי והחכמתי כשלקחתי את המשכנתא (גם אם לא מספיק הקשבתי להמלצות שלך…)
P-0.6 זו אכן מרוות טוב. עד הורדות הריבית נהגו לתת גם P-0.9 אך כיום זה פחות נפוץ. לבדיקת כלל המשכנתא שלך שלח לי וואצאפ: 09-8900928 אשמח לייעץ
מהוא התמהיל המומלץ למשכנתא בעת הזו ומה הריביות הטובות ביותר שאפשר לקבל מהבנק.
תודה.
מהוא התמהיל המומלץ למשכנתא בעת הזו ומה הריביות הטובות ביותר שאפשר לקבל מהבנק.
תודה.
שאלת מיליון הדולר! אתה יכול להעזר בתמהיל הכללי שלי שבאתר, או לקבל יעוץ פרטני על סמך המצב המשפחתי-פיננסי שלך. מוזמן ליצור קשר במייל info@mashcantaman.co.il
או בוואצאפ: 09-8900928
אני צריכה למחזר הלוואת בלון עבור דירה שאני מעוניינת למכור בזמן הקרוב.
על איזה מסלולים אתם ממליצים?
מוזמנת לשלוח וואצאפ למספר: 09-8900928
שלום,
עזרת לנו לקחת משכנתא, עזרת לנו למחזר משכנתא,
העזרה שלך מדהימה, תודה!
הגענו לשלב הבא – רוצים להשתדרג, למכור את הדירה שלנו (שווה בערך 5, נשארה משכנתא של 200) ולקנות דירה "יד שנייה" שראינו (ב 6.6)
מכל מה שקראנו לא ממש הצלחנו להבין איך עושים את זה, איך קונים לפני שמוכרים? כמה זה ריאלי בכלל?
מה ההבדל בין גרייס לגישור?
אשמח אם תוכל לעשות איזו כתבה גם על זה…
שוב, המון תודה!
-היי משה, מצרף לך קישור למאמר שכתבתי בנושא: https://mashcantaman.co.il/%d7%98%d7%99%d7%a4%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%9e%d7%a9%d7%9b%d7%a0%d7%aa%d7%90/%d7%9e%d7%94-%d7%a2%d7%95%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%9b%d7%90%d7%a9%d7%a8-%d7%a8%d7%95%d7%9b%d7%a9%d7%99%d7%9d-%d7%93%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%97%d7%93%d7%a9%d7%94-%d7%9c%d7%a4%d7%a0%d7%99-%d7%9e%d7%9b%d7%99/
בנוסף אם תרצה ייעוץ פרטני שלח לי הודעת וואצאפ: 09-8900928
כיום שהריביות גבוהות כנראה ש 50% קלצ זו לא החלטה כ"כ חכמה.. הריביות צפויות לרדת ולא תהנה מזה, וגם אתה חשוף לעמלות פירעון מוקדם גבוהות במידה ותרצה לפרוע/ למכור את הבית.
בהצלחה!