משכנתאמן
  • קטגוריות
    • ריבית משכנתא
    • תמהיל משכנתא
    • ייעוץ משכנתאות
    • ביטוח משכנתא
    • מסלולי משכנתא
    • עמלת פירעון מוקדם
    • מיחזור משכנתא
    • לוחות סילוקין
    • מדריך משכנתא
    • מחיר למשתכן
    • טיפים למשכנתא
    • הצעות משכנתא נבחרות
    • חיסכון, גמל והשתלמות
    • חדשות משכנתא
    • מחירי הנדל"ן
    • פוסטים כלליים
  • מכרז בין הבנקים Walty
  • מחשבון משכנתא
  • יועץ משכנתא מומלץ
  • חסכון בביטוח המשכנתא
  • מחשבון משכנתא
  • יועץ משכנתא מומלץ
  • חסכון בביטוח המשכנתא
  • מכרז בין הבנקים Walty
  • קטגוריות
    • ריבית משכנתא
    • תמהיל משכנתא
    • ייעוץ משכנתאות
    • ביטוח משכנתא
    • מסלולי משכנתא
    • עמלת פירעון מוקדם
    • מיחזור משכנתא
    • לוחות סילוקין
    • מדריך משכנתא
    • מחיר למשתכן
    • טיפים למשכנתא
    • הצעות משכנתא נבחרות
    • חיסכון, גמל והשתלמות
    • חדשות משכנתא
    • מחירי הנדל"ן
    • פוסטים כלליים
משכנתאמן
  • קטגוריות
    • ריבית משכנתא
    • תמהיל משכנתא
    • ייעוץ משכנתאות
    • ביטוח משכנתא
    • מסלולי משכנתא
    • עמלת פירעון מוקדם
    • מיחזור משכנתא
    • לוחות סילוקין
    • מדריך משכנתא
    • מחיר למשתכן
    • טיפים למשכנתא
    • הצעות משכנתא נבחרות
    • חיסכון, גמל והשתלמות
    • חדשות משכנתא
    • מחירי הנדל"ן
    • פוסטים כלליים
  • מכרז בין הבנקים Walty
  • מחשבון משכנתא
  • יועץ משכנתא מומלץ
  • חסכון בביטוח המשכנתא
  • מחשבון משכנתא
  • יועץ משכנתא מומלץ
  • חסכון בביטוח המשכנתא
  • מכרז בין הבנקים Walty
  • קטגוריות
    • ריבית משכנתא
    • תמהיל משכנתא
    • ייעוץ משכנתאות
    • ביטוח משכנתא
    • מסלולי משכנתא
    • עמלת פירעון מוקדם
    • מיחזור משכנתא
    • לוחות סילוקין
    • מדריך משכנתא
    • מחיר למשתכן
    • טיפים למשכנתא
    • הצעות משכנתא נבחרות
    • חיסכון, גמל והשתלמות
    • חדשות משכנתא
    • מחירי הנדל"ן
    • פוסטים כלליים
עמוד הבית»מחירי הנדל"ן»ההצעה לפטור ממע"מ על דירה ראשונה – מה זה בעצם אומר?

ההצעה לפטור ממע"מ על דירה ראשונה – מה זה בעצם אומר?

משכנתאמן 18 במרץ 2014 18:30 147 תגובות
רוצים להיפגש עם יועץ משכנתא שנבדק ואושר על-ידי משכנתאמן? לחצו כאן עכשיו לפרטים!
שר האוצר, יאיר לפיד
שר האוצר, יאיר לפיד

בדרך כלל אני לא נוהג לכתוב על הצעות של פוליטיקאים מכיוון שיש כל כך הרבה הצעות שקשורות בנדל"ן ובסוף לא קורה שום דבר, כך שאני מעדיף לכתוב תכנים רלוונטיים יותר.
הפעם אני חורג ממנהגי ולא בגלל שאני חושב שהעניין כל כך רציני, אלא בגלל 2 סיבות:

  1. תקשורת – אני מאמין שביום יומיים הקרובים כולם ידברו על זה ואני רוצה שתקראו את זה פה בעברית פשוטה ומובנת.
  2. שאלות – אני מאמין שיש לכם לא מעט שאלות ואולי הפוסט הזה יעזור לענות על חלקן.

אז על מה המהומה?

למי שעדיין לא שמע, שר האוצר (יאיר לפיד) עומד להגיש בימים הקרובים הצעה לפיה רוכשי דירה ראשונה מקבלן לא יצטרכו לשלם מע"מ.
כידוע, כאשר אתם רוכשים דירה מקבלן, חלק מסכום הרכישה עובר למדינה בצורת מס (שימו לב, לא מדובר על מס רכישה על מע"מ).
גובה המע"מ היום הוא 18% וזה אומר שעבור דירה מקבלן שעולה לדוג' 1,500,000 ש"ח, המדינה מקבלת 229,000 ש"ח כך שלקבלן "נשאר ביד" רק 1,271,000 ש"ח.

משרד האוצר בראשות יאיר לפיד, מעוניין לבטל את נושא המע"מ ברכישת דירות חדשות מקבלן וזאת על מנת לעצור את עליית המחירים ולהנגיש יותר את הרכישה לזוגות צעירים.

אני אנסה להרחיב במספר מילים על ההצעה ולחוות את דעתי על השפעתה על מחירי הדירות.

מי זכאי להטבה?

ראוי לומר שעדיין לא פורסמה מלוא ההצעה, אלא רק ראשי הפרקים שלה.
לכן בשלב זה רב הנסתר על הגלוי אבל מעיקרי הדברים ניתן להסיק מספר נקודות:

  1. הזכאים יהיו רק כאלו שלא הייתה להם דירה בעבר
  2. רק זוגות נשואים עם ילד אחד לפחות
  3. על אחד מבני הזוג להיות בעל עבר צבאי (או שרות לאומי)
  4. מחיר הדירה לא יכול להיות גבוה מהמחיר הממוצע באותו האזור (ולא יותר מ- 1.6 מיליון)
  5. בני הזוג התחייבו לא למכור את הדירה ב- 5 השנים הבאות

אז מה זה יעשה למחירי הדירות?

כשבאים לבחון איך החוק החדש ישפיע על מחירי הדירות אני חושב שצריך להסתכל על זה בשני טווחי זמן.

הטווח הקצר:
אם ההצעה תקבל אישור בכנסת בטווח הקרוב, אני מניח שנראה עצירה יחסית במספר העסקאות והשוק יהיה הרבה יותר שקט.
הסיבה לכך תהיה שאנשים יחכו "על הגדר" עד שהחוק ייכנס לתוקפו (יכול לקחת עניין של חצי שנה לפחות ואפילו יותר). אם החוק יקבל אישור עקרוני בשבוע – שבועיים הקרובים אנשים לא ימהרו לקנות דירות "קטנות" יחסית ולכן השוק ייבלם ומספר העסקאות יקטן.

אני מניח שנוכל למצוא בשלב זה נכסים בהזדמנות כי יש אנשים שכבר קנו דירה וצריכים למכור את שלהם (או קבלנים שכבר בנו בניין וצריכים להשתחרר ממלאים), לכן אנו עתידים לראות 2 כוחות מנוגדים.
הראשון, חוסר רצון לרכוש מצד זוגות צעירים (כי אלו יחכו לחוק המע"מ שיעבור) ומחירי דירות יורדים בהדרגה על מנת למכור במהירות האפשרית.

הטווח הארוך:
מאוד מאוד קשה להתנבא לטווח הארוך, יש כל כך הרבה כוחות סותרים הפועלים בשוק הנדל"ן כך שאני לא יודע אם המחירים באמת יוזלו בטווח הארוך או שזה רק אולי פלסטר לפצע עמוק ורציני מדי.
מצד אחד אנו יודעים שהמחירים יוזלו בנקודה מסוימת על ידי החוק, אבל כל עוד היצע הדירות לא יגדל ייתכן וזה ייצור בדיוק את האפקט ההפוך ויגדיל את הביקושים לדירות זולות וקטנות (הרחבתי על זה בהמשך הפוסט בסעיף מספר 4).

מהן הבעיות העיקריות של חוק המע"מ?

חייבים לומר שהחוק עדיין לא עבר ואפילו עדיין לא הוגש לבחינה של אף גורם רשמי, כל מה שידוע כעת זה שהוא אמור להיות מוגש על ידי משרד האוצר בשבוע הבא.

יחד עם זאת אפשר לומר שהחוק "לא מושלם" ועל פניו במבט ראשוני ניתן למצוא בו כמה בעיות, אני אנסה למנות את רובן:

  1. רווקים / חרדים / ערבים / חד הוריים – כל שכבות האוכלוסיה הנ"ל לא תזכה לשום הטבה כל אחד בגלל סעיף אחר.
    זה יוצר אי שיוויון וזה אמור לעורר גל התנגדויות מצד לא מעט גורמים.
  2. דמוגרפיה – בעיקרון המדינה רוצה לעודד התיישבות בפריפריה אך בפועל החוק הזה מפלה לטובה את אזור המרכז.
    מכיוון שמדובר על הנחה שניתנת באחוזים, משמע שמי שקונה דירת 2.5 חדרים בת"א ב1.5 מיליון יזכה להנחה של 229 אלף ומי שקונה דירת 2.5 חדרים בדימונה (לדוג' ב- 700 אלף) יזכה להנחה של "רק" 107 אלף.
  3. בכירי האוצר – למרות שההצעה מגיעה ממשרד האוצר עצמו, בתוך המשרד לא משתגעים מהחוק הזה כי הוא אמור "לחסל" הכנסות ממע"מ בסך מיליארדי שקלים.
    ההכנסות האלו ממיסים כבר נלקחו בחשבון כאשר בנו את התקציב השנתי ולכן בכירי האוצר יצטרכו למצוא מימון חלופי לאותם מיליארדים וזה יעשה להם כאב ראש לא קטן מאיפה להשיג את הכסף ולכן אני מניח שהם יתנגדו לרעיון.
  4. הגדלת הביקושים – בעצם כשמסתכלים יותר לעומק על ההצעה מגלים ששוב מנסים לטפל רק בצד אחד של המשוואה (ביקושים) ולא בצד האמיתי (לדעתי) של הבעיה שהיא ההיצע.
    ייתכן שבטווח הקרוב כפי שרשמתי הביקושים ייעצרו (כי כולם ימתינו להורדת המחירים של הקבלנים) אבל בטווח הארוך אם וכאשר זה יתממש ייתכן מאוד שדווקא הביקושים יעלו (כי מי לא רוצה דירה ב"הנחה" של 18%) וזה יעשה את ההפך הגמור.

לסיכום,
כפי שאמרתי בהתחלה אני לא נוהג לרשום על כל הצעה שיש לפוליטיקאי כזה או אחר, אבל הפעם מדובר על רעש תקשורתי גדול מדי מכדי שאוכל לא להתייחס אליו ולכן ניסיתי להביא לכם את הדברים כפי שהם.
אני אישית די מסופק שמהלך כזה ייצא לפועל ויתרה מכך אני עדיין מסופק אם מהלך כזה באמת יוכל להביא לירידת אמיתית במחירי הדירות.

מכיוון שמדובר בנושא שאין בו "נכון" או " לא נכון" אשמח מאוד לשמוע את דעתכם על ההצעה ולראות מה אתם חושבים עליה (יתרונות / חסרונות / בעיות וכו' וכו')

אני מזמין אותך לקבל הצעה לתמהיל משכנתא אוטומטי מותאם אישית ולבצע מכרז בין כל הבנקים!
דירה מקבלן חוק המעמ יאיר לפיד משרד האוצר פטור ממעמ שר האוצר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

147 תגובות

  1. bjuo הגב 18 במרץ 2014 בשעה 19:04

    קראתי את הפוסט, אני אישית לא חושב שהפתרון יוזיל את מחירי הדירות. רציתי להודות לך על כל מה שאתה כותב. לפני כחודשיים קניתי דירה, אפשר לומר שלעצות שלך היה חלק בהצלחת העסקה והמשכנתא.

    תודה

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:46

      שלום וברכה,
      תודה על התגובה ועל הפרגון, כיף לקרוא

      • דנה הגב 9 באוגוסט 2014 בשעה 22:42

        שלום רב, ברצוני לדעת אם בעקבות המצב הביטחוני 0% מע"מ לרכישת דירה ראשונה תצא לפועל ?

        • משכנתאמן הגב 14 באוגוסט 2014 בשעה 10:13

          שלום דנה,
          התכנון שהתכנית תצא לפועל אבל כרגע יש מספר חילוקי דעות והיא טרם עברה בממשלה ואולי תתעכב

  2. זהר הגב 18 במרץ 2014 בשעה 19:07

    משוגעים!
    מי שמתנדב לשירות צבאי ״חובה״ משלם מס של 100% על 36 משכורות , בערך 300,000 ש״ח.
    מי שמשרת במילואים מוסיף עוד כמה עשרות אלפים.
    הצבא לא רוצה ערבים, חרדים, נשים .
    אז בואו נערים מנגנון שיחזיר לחיילים חלק ממה שלקחנו מהם.
    בואו ניתן יותר לעשירים שיכולים לרכוש דירה יקרה ופחות לרוכשים בפריפריה.
    בואו נחליט לשנות את שם המדינה ושמה החדש/ישן – חלם…

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:45

      שלום זהר,
      דברים מעניינים, תודה על התגובה

  3. Oleg הגב 18 במרץ 2014 בשעה 19:16

    מסכים עם כל מילה. ואם נדבר על דירות במרכז, שדירה 4 חדרים בממוצע עולה ~1.7M, כלומר ההנחה תתיחס רק לדירות 3 חדרים. וקבלנים בקלות יגלגלו ההנחה עד 1.6M ככה שמחירים של 2 ו3 חדרים שבונים אותם בקושי יעמדו באיזור ה1.6M.

    אתם זוכרים על 100 אלף שקל מענק על דירות מקבלן בירושליים??? :))) הקבלנים מייד גילגלו אותו לכיסם!!! :)))

    בקיצור אם החוק יעבור תצפו לעליות לדירות קטנות!

    • אלי הגב 18 במרץ 2014 בשעה 22:52

      וגודל הדירה לא יותר מ-60 מ"ר כי הם חייבים לבנות כל חדר רוחב 2.6 מטר בקיצור גלגלי השיניים של המתכננים כבר מתחילים לזוז…

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:45

      שלום אולג ותודה על התגובה

  4. בועז הגב 18 במרץ 2014 בשעה 19:17

    לדעתי התבלבלת בחישוב:
    דירה של מליון וחצי תעלה 1280000 ו-220 אלף ש"ח מע"מ (18% מ"למטה")
    אם אני צודק, כדאי לתקן בפוסט עצמו.
    ע"פ הכתוב בפוסט יש מע"מ של 270 אלף על 1230000 (22%)

    • נועם הגב 18 במרץ 2014 בשעה 19:31

      הסכום המדויק הינו

      229,000 מעמ
      1,271,000 לפני מעמ

      • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:44

        תודה על ההערה נועם,
        טופל וסודר

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:44

      תודה על ההערה בועז,
      טופל וסודר

  5. אליקו הגב 18 במרץ 2014 בשעה 20:36

    לדעתי כל עוד ההצעה לא אושרה כולם ישבו על הגדר (גם הלא זכאים) בציפיה שהמחירים ירדו משמעות כולל יד שנייה (הרי אנו ישראלים לא נרצה לצאת פריירים) וככה באמת השוק יוקפא וחלק גדול מהמוכרים יורידו מחיר .לא מבין למה לא חשבו על רעיון כזה. לתת הלוואת גרייס בגובה 20% מערך הדירה הזכאי משלם רק ריבית במידה ושילם חמש שנים אזי ההלוואה הופכת למענק. כמדומני בשנות ה90 ככה עשו לעולים מרוסיה .הייתה קרן כזאת שנהגה ככה כעזרה לעולים מברית המועצות

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:44

      שלום אליקו,
      הרעיון שלך יפה, אבל זה בערך אותו הדבר כמו לתת מע"מ 0%

  6. אייל הגב 18 במרץ 2014 בשעה 21:08

    שלום משכנתאמן,
    אנחנו זוג + 2
    אנחנו לפני סגירת חוזה על דירת יד 2 .( דירה ראשונה שלנו)
    המחיר של הדירה הוא כ 750000.
    האם היית מציע לנו להמתין עם הקניה ( עם סיכוי להפסיד את הדירה הזאת)
    ולחכות שאולי החוק יכנס ונוכל לרכוש דירה חדשה סביב ה1000000 ( לפני הנחת המעמ)
    החשש שלנו זה שאם נקנה ובאמת החוק יכנס , הוא עלול להוביל להורדת מחירים על דירות ישנות . וערך הדירה שלנו ירד משמעותית.
    אודה לכם על תשובות שיאירו על המצב.

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:44

      שלום אייל,
      מאוד קשה לי לענות על זה,
      ביום חמישי הבא אמורים להתפרסם נתונים נוספים על החוק ואולי כדאי לחכות לפחות עד אז
      בהצלחה

  7. מאיר הגב 18 במרץ 2014 בשעה 22:07

    כמה זוגות צעירים – שכבר יש להם ילד – קונים היום דירה חדשה מקבלן?

    המציאות שאנשים יהנו מזה -קטנה
    ולכן ההשפעה על שוק הנדל"ן תהיה זעומה.

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:43

      שלום משה,
      על-פי הערכות מדובר על כ-7% מכלל רוכשי הדירות.

  8. אלי הגב 18 במרץ 2014 בשעה 22:49

    היי,
    תמיד טוב לקבל משהו אפילו אם הוא קטן, זו לפי דעתי ההתחלה של הסוף, סוף לאדישות המתמשכת של השלטון והתחלה חדשה במלחמת החורמה של השלטון בעליית המחירים (היא דווקא מרוויחה יפה מכל הסיפור), בנוסף אני יודע מאיפה האוצר יגייס את הכסף ממעמד הביניים שעבד קשה מאוד ורכש בכספו האחרון דירה להשקעה כי עם הפנסיה שלו (4000 ש"ח) הוא לא גומר את החודש וכך יש לו עוד 3000 – 2000 ש"ח אבל מי סופר את זה בכלל הרי כולנו מליונרים…ויש הרבה דירות בשוק (לא).
    לדעתי עזרה שהשלטון צריך לשאוף אליו היא בניה מסיבית באזור מרכז לכיוון מזרח (לטרון בין כביש 1 ל-443) גם על חשבון שטחים ירוקים כי אין לנו ברירה, וכך להגדיל את ההיצע ואז הביקוש ירד וכך גם מחירי הדירות.
    אתם לא צריכים לבזבז אלפי שקלים על עצה מיועץ משכנתאות, פשוט תתמקדו בהלוואות ללא מדד והכול יהיה בסדר.
    לילה טוב,

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:42

      שלום אלי,
      אמרת דברים מעניינים, תודה על התגובה.
      לגבי בזבוז הכספים על ייעוץ, אני לא מסכים איתך (לא בנושא הייעוץ ולא בנושא המדד) אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.
      שוב תודה על השיתוף ובהצלחה

  9. אלי הגב 18 במרץ 2014 בשעה 23:04

    שאלה,
    אם הממשלה תיצור היצע דירות אז הביקושים ירדו (מחירים ירדו) אז הריבית תעלה ההחזרים של המשכנתא יעלו ואז יהיה לנו משבר משכנתאות?
    או
    אם הממשלה לא תתערב והמחירים ימשיכו לעלות והרבית תרד ויהיו עוד ביקושים (לפיד) בשוק והמחירים ימשיכו לעלות אז לא יהיה משבר משכנתאות?

    האם יש קשר בין עליית מחירי הדירות לעליה במחירי המזון?
    תודה מראש,

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:43

      שלום אלי,
      אין קשר כל כך בין המדד למחירי הדירות.
      המדד שמתפרסם ובעקבותיו הריבית עולה / יורדת מושפע מסל מוצרים בסיסי שהדיור לא חלק מהותי כל כך ממנו ולכן עליה במחירי הדיור לא באמת מעלה את המדד באופן משמעותי
      כמו כן, אני לא מוצא קשר ישיר בין מחירי מזון למחירי דירות.

  10. אלעד הגב 19 במרץ 2014 בשעה 7:21

    אם כבר קניתי דירה מקבלן והיא עוד בבנייה ונשאר לי סכום לשלם והחוק יכנס לתוקף האם אני אהיה זכאי למע״מ 0 % על היתרה או אקבל החזר על הכל?

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:41

      שלום אלעד,
      תלוי אם יחשבו את החוק רטרו אקטיבית,
      ביום חמישי הקרוב אמורים להתפרסם נתונים רחבים יותר על החוק ואז אני מאמין שנדע יותר
      בהצלחה

      • אביחי הגב 24 ביוני 2014 בשעה 13:38

        גם אני זכאי לדירה ע"פ הקריטריונים אך קניתי דירה חודש לפני שפירסמו את הצעת החוק ?\
        האם יש חומר חדש על החוק? האם החוק רטרואקטיבי?

        • משכנתאמן הגב 1 ביולי 2014 בשעה 11:08

          שלום אביחי,
          התאריך הקובע יהיה כנראה 01/09

  11. שמחה הגב 19 במרץ 2014 בשעה 9:43

    למרות הקיפוח של אוכלוסיות מסויימות יש פה מסר חשוב לחרדים ולערבים וזה צעד מבורך. ובנוסף הממשלה מראה שהיא מכניסה יד לכיס ופוגעת בהכנסות וזה בעצם הצעד הראשון שמראה רצינות וסוף סוף מתחילה להיות אווירה שהחגיגה נגמרה. מסכים עם כל מה שאמרת לגבי ההיצע, אם הממשלה תצליח לשווק קרקעות ולהגביר את קצב הבנייה אז לדעתי נראה שינוי משמעותי וזה חכם לגרום לעצירת הביקושים בינתיים. כל עוד לא תהיהעלייה בהיצע לדעתי פשוט תהיה עלייה בביקושים לדירות קטנות שתגרום לעלייה במחירי הדירות וגם לעלייה במחירי דירות יד שניה. לגבי פתרון הבעיה הכללית, אין ספק שצעד שמשפיע על 8 אחוז בלחץ מכלל הקונים לא ישפיע על מחירי השוק הגבוהים. אם היו עושים צעד של פתור ממעמ גם למשפרי דיור זה היה יוצר שינוי אמיתי לדעתי.

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:41

      שלום שמחה,
      אמרת דברים מעניינים,
      תודה רבה על התגובה

  12. איתי הגב 19 במרץ 2014 בשעה 9:57

    לפוסט הזה ראויה הכותרת "ככה לא בונים חומה".
    ההצעה כל כך חדשנית, מהפכנית וקוסמת עד שמסתירה את האיוולת ב 2 מישורים :
    1. פילוסופית – כל פיתרון לבעיה שמטפל רק בשורה התחתונה ולא בשורש נידון לכישלון, והרי אין כאן שינוי בשוק הריאלי ואם יהיה כזה הכיוון שלו במגמה הפוכה(הגדלת ביקושים, נגישות גדולה יותר למשכנתאות וכו').
    למה הדבר דומה? יש לי רעיון איך לצמצם את האבטלה : פשוט נקים חברות שלא עושות דבר ונעסיק עובדים שלא עושים דבר ונשלם שכר עבור כלום.
    סטטיסטית פתרנו את בעיית האבטלה, מעשית אנו פשוט מחלקים כספים מאוצר המדינה באופן סלקטיבי.
    הרי זה בדיוק אותו דבר גם כאן – מפלחים את שוק הקונים על פי קריטריונים שונים(צבא, מחיר דירה וכו') ופשוט מחלקים מאוצר המדינה כספים בגובה המע"מ ששילמו לקבלנים. סטטיסטית מחירי הדירות מראים על ירידה. מעשית הדירה לא ממש עלתה פחות ותמורות הקבלנים לא פחתו.

    2. מעשית – מגוון העיוותים לאישור הצעה כזו יכול לספק פוסטים רבים, הם פשוט יצוצו עם הזמן ולפעמים מאוחר מידי. כמובן שרובם קשורים לדרך שבה יש לפתור את הבועה שכאמור בעיתית מאוד בגישה.
    מלבד הבעיות שצוינו למעלה אציין נוספת והיא ההשפעה על מחירי הדירות בשוק המשני בו לא שייך תשלום מע"מ. בעלי דירות הנכנסות לקטגוריה פשוט יפגעו משחיקה בערך הנכס ובסך ההון העצמי החשוב גם כשלעצמו וגם לבנק המממן את אותם דירות. מי יפצה אותם על כך? איך הם אמורים להיערך להנחתה הזו?

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:41

      שלום איתי ותודה רבה על התגובה

  13. יורי הגב 19 במרץ 2014 בשעה 13:55

    שלום משכנתאמן,
    מה לדעתך יקרה למחירי דירות יד שניה בעקבות החוק הזה?

  14. מירה הגב 19 במרץ 2014 בשעה 14:42

    תבורך!

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:39

      תודה רבה על הפרגון מירה

  15. אור הגב 19 במרץ 2014 בשעה 15:31

    חבריי, רשמו לפניכם:
    כמו הרבה הצעות מבית היוצר של שר האוצר גם זו הכרזה פופוליסטית גרידא.
    אין סיכוי שההצעה תעבור. הן מהסיבות המנויות למעלה והן מהסיבה שפקידי האוצר לא ממש יתנו לזה יד.
    מטרת ההצעה היא בדיוק עבורנו, קוראי הבלוגים בנושאי נדל"ן, זוגות צעירים מחוסרי דיור: להמשיך ולבלבל אותנו עוד חצי שנה. היינו כבר בסרט הזה בעת הורדת/העלאת המע"מ בשנים האחרונות.
    חוסר אחריות ממשלתית. טפלו בהיצע במקום בביקושים.

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:38

      שלום אור ותודה על תגובתך,
      נצטרך לחכות ולראות..

  16. רועי הגב 19 במרץ 2014 בשעה 17:02

    היי,

    אותי מטריד עוד "סקטור מקופח" (שאני במקרה בתוכו), זוגות צעירים שעומדים בכל הקריטוריונים מלבד כך שעוד אין להם ילדים.

    לא ברור לי למה מוציאים אותנו ממעגל ההטבות.

    גם אני מסופק אם יצא מכל הסיפור הזה מה שהוא, אבל הייתי שמח להבין לפחות ברמה הרעיונית למה "קיפחו" אותנו.

    יש למישהו תשובה מניחה את הדעת בעניין?

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:37

      שלום רועי,
      אני מניח שרוצים לעזור לאלו שיותר קשה להם.
      עד היום הזכאות למשכנתא, נקבעת על בסיס פרמטרים כמו שנות נישואין / מספר ילדים / מספר אחים ואחיות וכו' וכו'.
      אותה השאלה יכולה להישאל גם על ידי רווקים שמקופחים, חרדים וכו' (אני לא מביע כאן תמיכה או הסתייגות מהחוק אלא רק משקף את הרעיון שעל בסיסו קבעו את הסקטורים).
      מאחל לכם להביא ילד בקרוב ללא קשר לדירות
      בהצלחה

    • ענת הגב 27 במאי 2014 בשעה 11:45

      היי רועי,
      יצא תיקון להצעה שגם זוגות נשואים שעדיין ללא ילדים ועומדים בכל שאר הקריטריונים יהיו גם הם זכאים להטבת המע"מ.
      בברכה,
      ענת

  17. רפי הגב 19 במרץ 2014 בשעה 19:05

    למישהו יש מושג מה קורה עם מי שכבר יש לו חוזה? או שקנה לאחרונה? בין אם שילם כבר את הכל ובין אם טרם שילם חלק מהסכומים?
    אם מי שקנה לאחרונה לא כלול הוא קיבל ממש עונש על התזמון שלו בעקבות החוק.

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:36

      שלום רפי,
      החוק אמור להתחיל מתאריך מסויים ותמיד יהיה מישהו שייפגע,
      למען עם ישראל אני מקווה שיחול רטרו אקטיבית אבל גם אז יהיה מישהו שייפגע, אין כל כך הרבה לאן לברוח בעניין הזה (עניין של מזל)
      בהצלחה

  18. yaron הגב 19 במרץ 2014 בשעה 19:24

    שלום,

    לפני כמה החודשים קניתי דירה מקבלן שתהיה מוכנה בעוד כשנה וחצי.
    שילמתי את מלוא הסכום על הדירה במעמד החתימה ולא לפי קצב הבניה כדי להימנע ממדדי בניה ותשומות שונים.
    אני ואשתי עונים על הקריטריונים. האם אנו זכאים להחזר על המע"מ?

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:36

      שלום ירון,
      הנושא יובא לדיון בממשלה רק בשבוע הבא כך שטרם ידוע מה יהיו התנאים המדויקים ומי יהיה זכאי בסופו של דבר.
      נצטרך לחכות ולראות

  19. אליהו הגב 19 במרץ 2014 בשעה 21:56

    שאלה פשוטה

    אילו בנק ישראל היה מגביל לקיחת משכנתא בהון עצמי של 70%
    האם זה לא היה חותך את מחירי הדירות?
    ואם כן, מדוע נעצר פישר בזמנו ב50% לדירה שניה ו70% מדירה ראשונה?

    אליהו

    • משכנתאמן הגב 20 במרץ 2014 בשעה 7:35

      אליהו שלום,
      הוא יכול לעשות את זה אבל אז הוא לא מאפשר בכלל להגיע לבית וזה לא רצונו.
      הוא רוצה לעשות את זה קצת יותר בטוח אבל לא בלתי אפשרי
      תודה על התגובה

  20. אליהו הגב 23 במרץ 2014 בשעה 0:12

    משכנתאמן, תודה על תגובתך

    כוונתי הייתה לדירה שנייה.
    בוא נגביל את הבנקים, לא לתת משכנתא על דירה שנייה
    זה יוריד את הביקוש לדירות כי רוב רובם של הקונים דירה שניה
    אין להם הון עצמי של מאה אחוז.
    ובהנחה שלפחות עשרים אחוז מרוכשי דירות, הם דירה שנייה,
    זה יוריד את הביקוש ויחתור את המחיר בהתאם.

    במילים אחרות
    אתם העשירים הרוכשים דירות נוספות,
    מעלים את ערך הדירות
    ואינם מאפשרים לנו לרכוש דירה למגורים

    • משכנתאמן הגב 23 במרץ 2014 בשעה 16:51

      עכשיו הבנתי את כוונתך,
      אכן רעיון טוב.
      תודה על השיתוף

  21. אליהו הגב 23 במרץ 2014 בשעה 0:29

    מה דעתך על מנשר כזה?

    יוקר הדיור – חוסר צדק חברתי.

    האוצר: כשליש מהדירות שנרכשו בדצמבר (2013) – היו לצרכי השקעה (מהעיתונות)

    לפי נתוני בנק ישראל מוחזקים בישראל מאות אלפי דירות בישראל בידי אנשים שלהם יותר מדירה אחת.

    מתברר שהביקוש הגדול לדירות – הגורם להקפצת ערך הדירות הוא מצד אנשים עשירים שלהם יותר מדירה אחת ורוכשים דירה להשקעה.

    מי עוזר לעשירים אלו לרכוש דירה שנייה? בנק ישראל! על ידי שממן להם משכנתא של 50% מערך הדירה.

    לדעת מומחים בכלכלה, ברגע שהעשירים יפסיקו לקבל הלוואות משכנתא לדירות שניות, הם יפסיקו לרכוש דירות שניות, ומחירי הדירות ינצחו.

    אנו קוראים לממשלת ישראל ולבנק ישראל לא לתת משכנתאות עבור רכישה של דירה שניה!!! כדי שאנחנו נוכל לרכוש דירה ראשונה לעצמנו במחירים נורמליים.

    מוגש כחומר למחשבה
    על ידי הפורם לכלכלה יהודית ומוסרית

    • תמריץ בלוג כלכלי הגב 24 במרץ 2014 בשעה 14:05

      צריך לזכור שהכי מסכנים הם לא אלו שמתקשים לקנות דירה, אלא אלו שמתקשים לשכור דירה. ציבור המשקיעים הוא גם ציבור המשכירים, ופגיעה בו יכולה להביא לעלייה במחירי השכירות.

      • משכנתאמן הגב 30 במרץ 2014 בשעה 16:57

        תודה על התגובה

  22. עופר הגב 23 במרץ 2014 בשעה 8:14

    שלום לך.
    נכנסתי במקרה וראיתי שאתה מבין ענין.
    השאלה היא ראשונית- אצטרך יעוץ משכנתא מאוחר יותר.
    אני משקיע.
    יש לי דירה בשווי כ 1.7 מיליון ללא משכון. בש שו
    אני מעוניין לרכוש את בית הוריי שהם גרושים- חצי שלו וחצי שלה.
    השאלה היא זו- האם הבנק יתן לי משכנתא על מחצית דירה ( המחצית השניה תועבר אלי במתנה)?
    שאלה חלופית- האם ניתן לקבל את חצי הדירה ולמשכן אותו וכך לרכוש את המחצית השניה עם משכנתא?

    • משכנתאמן הגב 23 במרץ 2014 בשעה 16:51

      שלום עופר,
      תוכל לקבל משכנתא, אך תצטרך לקבל אישור עקרוני לפני כן מהבנק וייתכן שתצטרך
      לרשום את הדירה על שמך עוד בטרם הוריך קיבלו את התשלום מן הבנק
      בהצלחה

  23. ר. הגב 23 במרץ 2014 בשעה 13:39

    זו עוד אחת מיוזמותיו הכושלות של אחד שעד היום חושב שכתיבת טורים מרגשים בעתון מכשירה אותו להיות כלכלן, או שר אוצר. יפה כתבת משכנתאמן: הביקושים יעלו, ההיצע רק ירד כי הקבלנים ישבו ויחכו לכך שיוכלו לקבל יותר כסף על הדירות, ועל דירה שכבר עולה בישראל מחיר שאין לו אח ורע בעולם ביחס למשכורת, צריך יהיה לשלם עוד כמה משכורות. מה שכן – זה יתאים למדיניות הממשלה: העשירים (במקרה זה הקבלנים) יתעשרו עוד, העניים/מעמד הביניים יהפכו עוד יותר עניים, והממשלה תמשיך לפרסם בפריים-טיים על חשבוננו משלמי המסים, ולהסביר לנו שהבעיה היא אצלנו, שאנחנו לא יודעים לחסוך…

    • משכנתאמן הגב 23 במרץ 2014 בשעה 16:50

      תודה על התגובה

  24. תמריץ בלוג כלכלי הגב 24 במרץ 2014 בשעה 14:02

    יכול להיות שהתוכנית תבוא לירידה בסטנדרט הבנייה ובגודל הדירה במרכז הארץ כדי לעמוד במחיר היעד. אם כך תהיה לה השפעה משמעותית גם על צד ההיצע. יהיו יותר דירות, אך כל אחת מהן תהיה יותר פשוטה וצנועה.

  25. טל הגב 24 במרץ 2014 בשעה 19:10

    אנחנו זוג צעיר עם ילדה בדרך ועמדנו לסגור חוזה על דירה מקבלן בחדרה.
    אז מה אתם אומרים? שווה לחכות שיכנס האפס אחוז מע"מ?

    או שבפועל זה לא באמת ישפיע על המחיר וחבל על הסיכוי שעד
    שנחליט הדירה תימכר כבר..

    • משכנתאמן הגב 30 במרץ 2014 בשעה 16:59

      שלום טל,
      קצת קשה לי להמליץ באופן חד-משמעי.
      הסיטואציה מאוד אישית כמובן.
      בהצלחה

  26. שגית הגב 25 במרץ 2014 בשעה 10:20

    אולי ישנתי אבל למה בעצם לא מטפלים בבעיה? למה לא מגדילים את ההצעה? למה לא בונים פשוט עוד ועוד דירות?

    • משכנתאמן הגב 30 במרץ 2014 בשעה 16:54

      שלום שגית,
      שאלה טובה,
      נראה לי שזה דורש תכנון מוקדם והפשרת קרקעות מהירה,
      שני דברים שהמדינה לא מצטיינת בהם
      בהצלחה

  27. דודי השמן הגב 26 במרץ 2014 בשעה 13:20

    אבקש לשאול: אם אני רוצה לעזור בתשלום של משכנתא של אחר, (בן וכדו') מהן הדרכים לעשות זאת מראש ומהי הנכונה שבהן? (לווה נוסף, משלם נוסף, או רק להעביר לחשבון הלווה)?

    • משכנתאמן הגב 30 במרץ 2014 בשעה 16:52

      שלום דודי,
      עדיף להעביר רק כספים לחשבונו, כך לא תחוייב בביטוח חיים עבורך
      בהצלחה

  28. גיל הגב 26 במרץ 2014 בשעה 22:45

    אם לפיד היה רוצה להוריד מחירים ולא לבלבל ת'שכל היה מחייב קבלנים למכור בשקלים לא מוצמדים לשום מדד, בטח שלא מדד תשומות הבניה שאי אפשר להצמיד אליו כסף וזה המדד הכי ריווחי עשרות שנים, וכמו כן לצערי אם הקבלנים ממשיכים להיות מיליונרים זאת אומרת שהן יושבים על ים של מיגרשים וכסף ואין להם ולא תיהיה להם כול כוונה להוריד מחירים.

  29. ירח הגב 27 במרץ 2014 בשעה 7:40

    זוג צעיר ללא ילד רכשנו דירה חדשה מקבלן בפחות מ 1.6M לפני חצי שנה, קיבלנו מפתח לפני שבוע…..
    אנחנו מלאי תחושת חרטה ופספוס וחושבים למכור את הדירה מהר ולהמתין לתוכנית "מחיר מטרה". לא רוצים להפסיד עוד על הדירה \-:
    האם כדאי לשקול את זה? או שההפסד יהיה כפול?

    תודה

    • משכנתאמן הגב 30 במרץ 2014 בשעה 16:50

      שלום וברכה,
      אני לא הייתי מבצע שום פעולה כעת ופשוט ממתין בסבלנות
      בהצלחה

  30. פרנק הגב 27 במרץ 2014 בשעה 20:36

    אני חושב שהתכנית של לפיד היא מצויינת למעמד הבינוני פלוס
    כוונתי שלזוגות בעלי הון עצמי 500K ומעלה התוכנית שלו מעולה
    כך שזוגות צעירים אלו יוכלו לרכוש דירה משלהם ובנוסף לחסוך עשרות עד מאות אלפי שקלים
    או לחלופין ליהיות בעלי הון עצמי של עשרות עד מאות אלפי שקלים בבנק.
    למעשה יאיר לפיד שומר על ערכו של אותו מעמד

    ובגלל שאתה משכנתאמן אוהב דוגמאות החלטתי לתת דוגמה להמחיש בפועל את הדימוי שלי
    דוגמא 1
    משה ורבקה בעלי הון עצמי של 500K שקלים וזכאים למשכנתא של 700 אלף שקלים ל25 שנה.
    הזוג מעוניין לרכוש דירת 4 חדרים בראש העין החדשה
    מחיר דירה זו לאכלוס מיידי עד שנה הינו 1.3M כולל מעמ
    במצב של היום הזוג יחזיר החזר התחלתי למשכנתא של בערך 3000 לחודש
    ולמעשה הזוג מתחיל מ0 כדי שבסוף התקופה הדירה תהיה בבעלותם ויהיו מאושרים.

    דוגמה 2 לפי תוכנית ללא מעמ
    משה ורבקה בעלי הון עצמי של 500K שקלים וזכאים למשכנתא של 700 אלף שקלים ל25 שנה.
    הזוג מעוניין לרכוש דירת 4 חדרים בראש העין החדשה
    מחיר דירה זו לאכלוס מיידי עד שנה הינו 1.3M לאחר ביטול המעמ המחיר הסופי יהיה 1.066M בלבד.
    הזוג יחזיר החזר התחלתי למשכנתא של בערך 3000 לחודש
    למעשה הזוג מתחיל עם הון של 234K שקל בבנק שאותו חסך במעמ
    וכנראה שיהיו מאושרים עוד לפני סוף תקופת ההלוואה.

    המסקנה שלי היא שלפיד מתמקד בזוגות במעמד בינוני ובינוני פלוס בלבד.
    הייתי שמח לשמוע את תגובתך בעיניין
    אחלה של אתר אני מאוד אוהב 🙂
    חג פסח שמח וכשר לך ולכל בית ישראל

    • משכנתאמן הגב 30 במרץ 2014 בשעה 16:46

      שלום וברכה,
      ניתוח מאוד מאוד מעניין של המצב.
      אין ספק כי העזרה מיועדת לבעלי הון עצמי ולבעלי יכולת השתכרות
      בהצלחה

  31. שי הגב 1 באפריל 2014 בשעה 11:06

    מה לגבי בנייה עצמית מקבלן מפתח ? לא ראיתי בשום מקום שמדובר על רכישה דירה בבנייה רווייה. מדוע שזוג צעיר שבונה ביתו מקבלן מפתח לא ישלם 0% מע"מ ?

    • משכנתאמן הגב 2 באפריל 2014 בשעה 22:27

      שלום שי,
      טרם פורסמו כל התנאים.
      נצטרך לחכות ולראות

  32. רועי הגב 1 באפריל 2014 בשעה 14:30

    יש לי כמה שאלות – האם יודעים היום לאור האישור שניתן בשבוע שעבר:

    רווק מעל 35 (שירת בצבא) שרוצה לקנות דירה ברעננה וזו דירה ראשונה…
    יום לפני חתימה על חוזה בא שר האוצר עם הצעתו וכרגע העניין ב-HOLD

    האם כדאי לחכות עם החוזה עד לאישור החוק? או שיהיה רטרואקטיבי?
    הדירה 3 חדרים – האם החוק מחשיב גם דירות 3 חדרים?
    ברעננה אין דירות מקבלן ב-1.6 מיליון… מה אם מחיר הדירה 1.8 מיליון?

    תודה

    • משכנתאמן הגב 2 באפריל 2014 בשעה 22:13

      שלום רועי,
      אין לי מושג מה יקרה כי עדיין לא פורסמו כל התנאים,
      אני בכל מקרה הייתי ממתין קצת – נראה כי המחירים יירדו בטווח הקצר (זו דעתי האישית בלבד ואינה מבוססת על מקור אחר)
      בהצלחה

  33. שי הגב 3 באפריל 2014 בשעה 9:45

    שלום לך שוב,
    לגבי בנייה עצמית – האם רכישת בית מקבלן מפתח (כך שמדובר בחברה קבלנית שמוכרת בית גמור ללקוח) הטבת המע"מ תתפוס ?
    מבחינה הגיונית, לא רואה הבדל בין קבלן שמוכר דירה בבניין או בית פרטי…

    • משכנתאמן הגב 9 באפריל 2014 בשעה 7:48

      שלום שי,
      התנאים טרם ידועים, נצטרך לחכות ולראות.

  34. צליל הגב 28 באפריל 2014 בשעה 23:54

    שלום רב ,
    אני כותבת לך כדי לשמוע מהי עצתך מאחר שאני ובעלי כבר אובדי עצות
    אנחנו זוג צעיר שהתחתן לפני חצי שנה ממתינים לילד בדרך בעוד חצי שנה בעזרת השם , בעלי עובד לבד וכרגע אנו חיים ביחידת דיור קטנה עליה אנו משלמים 2600 ש״ח לא כולל חשמל , אנו ניאלץ לעבור לדירה גדולה יותר עם בוא הילד , יש באפשרותנו להתחייב למשכנתא עם הסכום ההתחלתי של 300 אלף ש״ח , אנו מתלבטים האם להמתין לחוק החדש ולהשכיר דירה בנתיים או פשוט לרכוש עכשיו שמא החוק לא יצא לפועל או שהמחירים יעלו ונשאר קרחים .
    אודה לך על עצתך הכנה .

    • משכנתאמן הגב 4 במאי 2014 בשעה 18:47

      שלום צליל,
      הלוואי והייתי יכול לתת לכם תשובה כנה,
      אין לי מושג מה יקרה למחירים, אבל אם אתם יכולים להמתין כמה חודשים אולי זה יהיה לטובתכם
      מצטער על התשובה החלקית, אבל באמת שאני לא יכול לדעת מה יהיו מחירי הדירות בעוד כמה חודשים
      בהצלחה

  35. מזל הגב 2 במאי 2014 בשעה 12:48

    אני חושבת שצריך לעשות את החוק רטרואקטיבי.
    אני נשואה כשמונה שנים עם 3 ילדים ורק עכשיו סיימתי תהליכי רכישה של דירה ישנה וקטנה אילו הייתי יכולה להשתתף הפרוייקט זה היה חוסך לי המון!
    האם יש סיכוי לבדוק אפשרות של חריגים ?
    במידה שכן הייתי שמחה !
    מה אתם אומרים ?

    • משכנתאמן הגב 4 במאי 2014 בשעה 18:35

      שלום מזל,
      צריך ולחכות ולראות מה יהיו הכללים שיוגדרו.

  36. נלה כהן הגב 8 במאי 2014 בשעה 12:58

    בס"ד

    מתי אמור החוק לעבור ?

    • משכנתאמן הגב 11 במאי 2014 בשעה 10:22

      שלום נלה,
      טרם ידוע…

  37. אילנה הגב 12 במאי 2014 בשעה 11:00

    שלום רב לך,שאלה שלי היא כזאת הבנתי שחוק כבר התקבל .
    אנחנו זוג צעיר + 2, רכשנו דירה מקבלן שעדיין בבנייה לפני חצי שנה,האם חוק תופס גם לגבינו שזה רטרו אקטיבי?
    תודה מראש!!!

    • משכנתאמן הגב 13 במאי 2014 בשעה 22:41

      שלום אילנה,
      החוק טרם התקבל אלא רק פורסמו הקריטריונים
      יקח עוד זמן עד שיעבור וטרם ידוע האם יחול רטרואקטיבית
      צריך להמשיך ולעקוב
      בהצלחה

  38. ליאון הגב 12 במאי 2014 בשעה 11:25

    שלום משכנתאמן.
    דבר ראשון ברצוני להודות לך על המידע שאתה נותן באתר. הוא יקר מפז ועזר לי מאוד להגיע להחלטות שהגעתי בנוגע לרכישת דירה שעשיתי אשתדקד.
    הדירה שרכשתי עדיין נמצאת בתהליך בנייה (כניסה בעוד חצי שנה) מה שגם מוזר שעדיין לא כל הדירות בפרוייקט נרכשו זאת אומרת יש דירה ממש מולי שהעלות של הדירה הזאת היתה 40 אלף שקל יותר מהדירה שאני רכשתי כל זה בגלל גודל החצר. (המבנה אותו מבנה). אני מאוד מקווה שאני ברור.
    לא מזמן דיברתי עם האיש מכירות והוא סיפר לי שגם הוא מרגיש את ההאטה בשוק הנדל"ן ואלי גם בגלל זה הפרוייקט מתקשה למכור את הדירות שבגדול כבר נבנו. השאלה שלי היא מאוד זהירה.
    האם מותר לקבל להוריד באופן דרסטי (אני מדבר על יותר מ-8%) את מחיר הדירה שלידי. מה שאלול גם כמובן להביא לירידת ערך בדירה שאני רכשתי מאותו קבלן.
    אני מבין שיש כאלה שיחשבו שאולי לקבלן יש את הזכות לעשות מה שהוא רוצה בנוגע לרכושו. אבל מכירת דירה מסויימת בפרוייקט במחיר מופקע מצביע על ירידת ערך של כל הדירות בפרוייקט ואם זה נעשה כדיי להיפטר מהדירה ולסיים את מכירת הפרוייקט אלולה להביא לכל רוכשי הדירות בבניין להפסד כספי. אני מאוד מקווה שהשאלה שלי מובנת אשמח לתגובה.

    בברכה,

    • משכנתאמן הגב 13 במאי 2014 בשעה 22:39

      שלום ליאון,
      אני מניח שזו הזכות של הקבלן, הרי הכל עניין של ביקוש והיצע וכמו שמותר לו להעלות את המחיר לרוכשים חדשים אני מניח שמותר לו גם להוריד את המחיר
      הייתי ממליץ להתייעץ עם עורך דין בתחום המקרקעין
      בהצלחה

  39. דנה הגב 15 במאי 2014 בשעה 14:47

    היי,
    ראיתי שאלה דומה לפני חודש וחצי, אבל אולי היום יש לך תשובה אחרת- האם ידוע לגבי רטרואקטיביות עבור אנשים שקונים דירה ממש בחודשים אלו?…
    תודה

    • משכנתאמן הגב 17 במאי 2014 בשעה 22:47

      שלום דנה,
      כרגע לא דובר על עדכון רטרואקטיבי

  40. בכר דליה הגב 17 במאי 2014 בשעה 21:58

    האם קבוצות רכישה יכללו בהטבה של פטור ממעמ ?

    • משכנתאמן הגב 17 במאי 2014 בשעה 22:46

      שלם דליה,
      כרגע לא דובר על קבוצות רכישה אלא רק רכישה מקבלן

  41. יוחאי הגב 19 במאי 2014 בשעה 10:55

    שלום לך ותודה על ההסבר
    רק שכחת לציין את אחד הקריטריונים:
    שאחד מבני הזוג צריך להיות מגיל 35 ומעלה

    • משכנתאמן הגב 21 במאי 2014 בשעה 20:02

      שלום יוחאי,
      רק במידה ואין ילדים, ציינתי בפוסט

  42. דניאל הגב 19 במאי 2014 בשעה 16:47

    שלום משכנתאמן.
    השאלה שלי היא כזאת:
    אם ובמידה יכנס חוק הפטור ממע"מ 75% משכנתא שהם המקסימום יחשבו ממחיר כולל מע"מ או ממחיר לאחר הנחת המע"מ מבחינת הבנק?

    • משכנתאמן הגב 21 במאי 2014 בשעה 20:02

      שלום דניאל,
      ממחיר לאחר ההנחה,
      לדוג' אם הדירה הייתה אמורה לעלות 1180000 כולל מע"מ ואחרי החוק היא תעלה 1000000 ש"ח
      אז ה- 75% יחושבו ממיליון ולא מ- 1180000
      בהצלחה

  43. נאור הגב 22 במאי 2014 בשעה 14:11

    שלום משכנתאמן,
    אנחנו זוג צעיר שלאחרונה רכשנו מגרש. (רכישתנו הראשונה)
    האם נוכל לקבל החזר מע"מ בהעסקת קבלן (או חברה )לבנייה עצמית (סגנון בנה ביתך)?

    • משכנתאמן הגב 22 במאי 2014 בשעה 21:45

      שלום נאור,
      אני לא חושב, מדובר על בניה רוויה בלבד (בניין קומות)
      בהצלחה

  44. פני הגב 25 במאי 2014 בשעה 13:01

    מה לגבי מי שבונה בית?

    • משכנתאמן הגב 29 במאי 2014 בשעה 9:40

      שלום פני,
      טרם ידוע

  45. מיכל סויסה הגב 29 במאי 2014 בשעה 21:26

    רציתי לשאול, אני ללא שירות צבאי ובעלי שירת שנתיים בצבא – אנחנו זכאים להנחת המע״מ?

    • משכנתאמן הגב 5 ביוני 2014 בשעה 20:24

      שלום מיכל,
      אני מניח שזה תלוי בסיבת השחרור,
      אם הסיבה היא רפואית או מגזרית אז אני מניח שכן

  46. רועי הגב 2 ביוני 2014 בשעה 13:14

    שלום,

    ואני אישתי עומדים בכל הקריטריונים לקבלת הטבת הנחה במע"מ
    במידה ואנו משלמים לקבלן מפתח (לא פרויקט גדול) אלא פרויקט אישי
    האם גם אז אנו זכאים להנחת המע"מ ?

    אודה לתשובתכם והתייחסותכם המנומקת

    רועי

    • משכנתאמן הגב 5 ביוני 2014 בשעה 20:15

      רועי שלום,
      על פי מה שהבנתי יש לעמוד בכמה תנאים:
      1. שהקבלן יהיה מוכר על פי המדינה
      2. שהבנייה תהיה רוויה – בית קומות
      3. שהבניה תעשה לפי הסטנדרט שייקבע
      אם אתם לא עומדים באחד משלושת התנאים האלו אני מניח שלא תהיו זכאים
      בהצלחה

      • רועי הגב 8 ביוני 2014 בשעה 13:08

        שלום משכנתאומן,

        תודה על תשובתך

        תוכל לשלוח לי בבקשה לינק לגבי סעיף 2 ?

        אני לא מצאתי באף מקום את נושא של בניה רוויה כתנאי מתלה

        תודה

        • משכנתאמן הגב 11 ביוני 2014 בשעה 9:01

          לא מצאתי לינק רשמי ממשרד האוצר, לכן אני שולח לינק מאתר ynet שם זה מופיע בפסקה הראשונה ויש שם קישור להצעת החוק
          בהצלחה

  47. עקיבא הגב 16 ביוני 2014 בשעה 22:02

    שלום,

    לאחר פרסום פרטי החוק היום עולה שגודל הדירות הוא בין 60 ל 140 מ"ר. בררנו על דירה בבניין מדורג בן 6 דירות. הדירה העליונה נחשבת לדופלקס וניתן לקנות אותה רק חלק תחתון בנוי בגודל 111 מ"ר והקומה העליונה מעטפת בלבד של 80 מ"ר. האם זה עומד בקריטריונים של עד 140 מ"ר? האם מחשיבים רק את הבנוי? בנוסף בהצעת החוק יש חלק המדבר על שטח מרפסת להלן ציטוט מהפסקה "(2) שטח מרפסת שמש או שטח גינה או צירוף שטחיהם, במטרים מרובעים, עד שטח מירבי של 20 מטר מרובע, מוכפל ב- 30%" מה הכוונה מוכפל ב 30%? והאם שטח המרפסת גדול מ 20 מטר, האם אנו לא זכאים? תודה רבה,
    עקיבא

    • משכנתאמן הגב 23 ביוני 2014 בשעה 9:01

      עקיבא שלום,
      אני לא משפטן ולא רוצה להטעות אותך, אנא התייעץ עם עו"ד מקרקעין שמכיר את הצעת החוק טוב ממני
      בהצלחה

  48. יעקב הגב 24 ביוני 2014 בשעה 9:17

    שלום,
    הבנתי שהחוק אמור להיכנס בתוקף 01/09
    האם מדובר גם רטרואקטיבית?
    קניתי דירה בשנה שעברה שעדיין בבנייה

    • משכנתאמן הגב 1 ביולי 2014 בשעה 11:09

      שלום יעקב,
      התאריך הקובע יהיה 01/09

  49. שרית הגב 29 ביוני 2014 בשעה 10:47

    שלום!

    מי יודע מה המשמעות של " לא הייתה לבני הזוג דירה ראשונה"
    אם רכשתי קרקע לבניה ועדיין אין בנייה על הקרקע , רק בעוד שנתיים יתירו לבנות.
    האם זה נחשב כדירה ראשונה?

    • משכנתאמן הגב 1 ביולי 2014 בשעה 10:57

      שלום שרית,
      אני מניח שכן,
      בהצלחה

  50. יניב הגב 30 ביוני 2014 בשעה 18:09

    משכתנאתמן שלום,

    אנו זוג נשוי וכרגע אשתי נמצאת בשליש הראשון להריון.
    האם החוק תופס גם על זוג שבהריון בשלב כלשהו?

    תודה רבה.

    • משכנתאמן הגב 1 ביולי 2014 בשעה 10:16

      שלום יניב,
      בכספי הזכאות ה"ישנים" זה היה נחשב מחודש חמישי, ייתכן וזה יוחל גם פה
      בכל אופן, עד שהחוק יצא יש מצב שכבר תלדו…
      בהצלחה

  51. אלירן הגב 5 ביולי 2014 בשעה 10:23

    שלום..
    קראתי את הפוסט .. ורציתי לשאול אנחנו זוג צעיר עם ילד אחד עשיתי צבא חלקית ואז השתחררתי עקב בעיות בריאותיות השאלה שלי אם זה נחשב ? ואם אנחנו עומדים בקריטריונים או שלא? ואיפה אפשר לבדוק ..
    תודה מראש..

    • משכנתאמן הגב 6 ביולי 2014 בשעה 9:30

      שלום אלירן,
      אם אני לא טועה מי ששירת שנה אחת לפחות (והשתחרר עקב סיבה מוצדקת) אמור להיות זכאי
      בהצלחה

  52. אלירן הגב 6 ביולי 2014 בשעה 19:08

    תודה ..
    איפה אוכל לברר זאת?

  53. שימי הגב 21 ביולי 2014 בשעה 12:55

    שאלה:
    האם אדם שהיתה בבעלותו דירה של עמידר (לא רכש בעצם קיבל כשעלה לארץ) והעביר את הדירה במלואה לאשתו (הקודמת) יהיה זכאי לפטור כאשר ירכוש דירה חדשה עם אשתו החדשה (בבעלותה אין ולא היתה דירה)?

    • משכנתאמן הגב 21 ביולי 2014 בשעה 22:13

      שלום שימי,
      מדובר במקרה קצה כך שקצת קשה לי לענות
      ממליץ להתייעץ עם עו"ד
      בהצלחה

  54. דודי הגב 23 ביולי 2014 בשעה 22:00

    שלום.

    רציתי לשאול מיד וחוק המע״מ של להפיד יצא האם הסכום של הטבה יכול להיחשב בותר הון העצמי?

    • משכנתאמן הגב 25 ביולי 2014 בשעה 19:21

      שלום דודי,
      לא מכיוון שסכום הרכישה לא יכלול אותו
      בהצלחה

  55. תהילה הגב 27 ביולי 2014 בשעה 12:50

    שלום רב,
    אני עוקבת אחרי כל הכתבות לגבי החוק ונראה כי יש התקדמות בעניין,
    ראיתי באיזושהי כתבה שישנם 5 קריטריונים: שירות צבאי, מעל 35, ילד אחד, דירה ראשונה וכו'.. האם צריך לעמוד בכל הקריטריונים או שמספיק בחלקם? אנחנו עומדים בכולם מלבד הגיל אנחנו בני 32… דירה ראשונה ילד אחד מהמרכז ראינו דירה שעלותה 1600000.

    • משכנתאמן הגב 29 ביולי 2014 בשעה 23:24

      שלום תהילה,
      אם אתם נשואים + 1 ילד אני לא חושב שיש הגבלה בגיל
      ההגבלה בגיל היא לרווקים בלבד ואני חושב שההגבלה היא על גיל 30
      בהצלחה

  56. דבי הגב 4 באוגוסט 2014 בשעה 17:52

    שאלה לגבי משכנתא על דירה מקבלן

    אם אני משלמת 15% משווי הדירה בתחילת הבניה
    האם לאחר מכן שאצטרך את המשכנתא עבור התשלומים הבאים כעבור כשנה או שנתיים. האם ה15 אחוזים שכבר מסרתי לקבלן נחשבים כחלק מההון הראשוני שאני צריכה לספק לבנק?

    • משכנתאמן הגב 9 באוגוסט 2014 בשעה 21:47

      שלום דבי,
      בהחלט – בלקיחת משכנתא הבנק תמיד יחייב אותך לשים את ההון העצמי בשלב ראשון ורק בהמשך את המשכנתא
      בהצלחה

  57. אריאל; הגב 6 באוגוסט 2014 בשעה 14:34

    שלום

    השאלה המעניינת אותי האם "ההנחה" של 18 אחוז תצתרף למימון ההון העצמי כך שבמקום 25 אחוז יהיה צורך רק ב- 7 אחוז הון עצמי.
    .

    • משכנתאמן הגב 9 באוגוסט 2014 בשעה 21:33

      שלום אריאל,
      לא, עדיין תצטרכו להציג הון עצמי של 25% ממחיר הרכישה בפועל
      בהצלחה

  58. אורי הגב 21 באוגוסט 2014 בשעה 9:41

    שלום,
    במידה ואני רוצה לרכוש דירה עוד החודש.. האם תחול עלי ההטבה של חוק מע"מ 0. האם אני אקבל רטרו את המע"מ?

    אשמח לתשובה

    • משכנתאמן הגב 24 באוגוסט 2014 בשעה 10:21

      שלום אורי,
      לא – הדיבור היה על תאריך קובע מה-01/09

  59. הילה הגב 21 באוגוסט 2014 בשעה 9:51

    שלום,
    במידה ואני רוצה לרכוש דירה בתחילת ספטמבר (1.9.14) .. האם תחול עלי ההטבה של חוק מע"מ 0. האם אני אקבל רטרו את המע"מ?

    אשמח לתשובה בהקדם..

    • משכנתאמן הגב 24 באוגוסט 2014 בשעה 10:21

      שלום הילה,
      טרם ידוע
      הדיבור היה על ה-01/09 כתאריך קובע אבל עושה רושם שה עוש לא סופי

  60. יאיר הגב 21 בספטמבר 2014 בשעה 23:27

    שלום,
    אני רוכש דירה עכשיו והכניסה כנראה בסוף דצמבר תיחלת ינואר,
    האם יכול עלי חוק המע"מ?האם יהיה אפשר לקבל החזר רטרו?
    אני בכל מקרה מכניס סעיף לחוזה ליתר בטחון

    אשמח לתשובה

    תודה

    • משכנתאמן הגב 30 בספטמבר 2014 בשעה 17:09

      שלום יאיר,
      עם קצב ההתקדמות כרגע טרם ידוע
      במקור דיברו על תאריך קובע 01/09 אבל אני לא בטוח שזה מה שיעבור בסוף
      בהצלחה

  61. אסתי לוי הגב 29 בספטמבר 2014 בשעה 7:44

    שאלה לגבי אחד הקריטריונים:
    אם בעלי שירת כ8 חודשים ונפצע וקיבל פטור מהצבא על רפואי, האם אנחנו זכאים להטבה?

    • משכנתאמן הגב 30 בספטמבר 2014 בשעה 16:47

      שלום אסתי,
      מזיכרוני,
      מי שיש לו פטור רפואי זכאי להטבה
      בהצלחה

  62. חופית הגב 3 באוקטובר 2014 בשעה 8:42

    אהלן,

    אחד הקריטריונים לקבלת הטבת מעמ אפס היא שלא הייתה בבעלותך דירה לאחר 1995 גם אם היא כבר נמכרה.
    אמא שלי מכרה לפני שלוש שנים דירה שהיא ירושה מאבי, 50% מהדירה בבעלותה והשאר התחלק ביני ובין שלושת אחיי.
    שאלתי היא האם זה עשוי להיחשב כדירה בבעלותי ולמנוע ממני את קבלת ההטבה.
    אציין שמעבר לכך אני ובעלי והתינוקת;) עומדים בכל הקריטריונים האחרים שפורסמו.

    • משכנתאמן הגב 6 באוקטובר 2014 בשעה 8:33

      שלום חופית,
      אני חושב שבמקרה כזה יש לפנות למשרד השיכון ולבקש להכיר בכם כ"חסרי דירה"
      בהצלחה

  63. אור הגב 3 באוקטובר 2014 בשעה 9:22

    שלום,
    רציתי לדעת אם החוק מע"מ 0% חל לגביי זוג בהריון שמעוניין לקנות דירה ואין להם עדין ילדים?
    תודה.

    • משכנתאמן הגב 6 באוקטובר 2014 בשעה 8:32

      שלום אור,
      לפי דעתי לא (מקווה שזה ישתנה)
      בהצלחה ושיהיה במזל

  64. נטלי הגב 14 באוקטובר 2014 בשעה 12:38

    עשיתי חוזה דירה שילמתי את ההון העצמי שלי וכשהגיע שמאי הבנק לדירה לפני לקיחת המשכנתא גילתי חריגות בנייה ולכן החוזה בוטל ע״י בית המשפט, בשורה תחתונה לא קניתי את הבית אבל ברגע חתימת החוזה היה לי אזהרה בטאבו , האם אני עדיין זכאית ל0 אחוז מע״מ?

    • משכנתאמן הגב 23 באוקטובר 2014 בשעה 11:11

      שלום נטלי,
      אני מניח שכן
      בהצלחה

  65. נופר הגב 16 באוקטובר 2014 בשעה 19:52

    אנחנו זוג נשוי שמחכים לחוק מעמ 0,
    נאמר לנו שיש חודש מסוים בהריון שזה בסדר ואז נוכל לסגור דירה,
    ולואב דוקא שיש ילד,
    האם זה נכון? חובה ילד או מספיק הריון באיזה שהוא חודש?

    • משכנתאמן הגב 23 באוקטובר 2014 בשעה 11:08

      שלום נופר,
      בעבר היו מחשיבים חודש חמישי לצורכי זכאות,
      בחוק המע"מ אמרו בינתיים (ייתכן וזה ישתנה) שרק ילד יחשב ולא הריון
      בהצלחה

  66. נועם הגב 17 באוקטובר 2014 בשעה 20:29

    שלום ותודה על הכתבה,
    ידוע לך אם למישהו מהזוג יש דירה בארה"ב הוא עדיין זכאי? כלומר הקריטריון שאין דירה או לארץ או גם לחול? והאם באמת זה יחול בדיעבד לעסקאות מספטמבר 2014. תודה רבה מראש.

    • משכנתאמן הגב 23 באוקטובר 2014 בשעה 11:07

      שלום נועם,
      1.לא נראה לי שמישהו בודק אם יש לכם דירה בחו"ל
      2. לא ידוע עדיין לגבי תאריך היעד ממנו יוחלט להכיר בזוגות שחתמו על חוזה דירה
      בהצלחה

  67. אנתוני היהודי הגב 1 בנובמבר 2014 בשעה 1:28

    שלום רציתי לדעת משהו
    באילת יש פרויקט בשם ״פרויקט אלמוג״
    זה פרויקט שמוכר דירות מחולקות יש פרויקטים דומים בארץ?(הוא ממוקם ליד האוניברסיטה וגם יש שת״פ עם בתי מלון)
    אשמח לדעת מה אתה חושב אני ממש מחפש דירות מחולקות חוקית וכרגע
    הפרויקט היחיד שאני מכיר.

    תודה

    • משכנתאמן הגב 1 בנובמבר 2014 בשעה 21:37

      שלום אנתוני,
      אני מכיר כאלו גם באשדוד (נבנו בשנות ה- 90 בעקבות העליה),
      זה נראה לי פיתרון טוב
      בהצלחה

  68. עודד הגב 15 בנובמבר 2014 בשעה 11:20

    שלום !
    יש תאריך לוודאות מוחלטת לגבי חוק המע"מ 0 ?

    • משכנתאמן הגב 16 בנובמבר 2014 בשעה 8:50

      שלום עודד,
      טרם עודכן

  69. איציק הגב 16 בנובמבר 2014 בשעה 11:54

    שלום,

    אשתי ואני עומדים בכל הקריטריונים מלבד ילד כרגע.
    אני מעוניין להבין מאיזה רגע בודקים את הקריטריונים:
    1. חתימת החוזה
    2. לקיחת המשכנתא

    לדוגמא בעת חתימה על החוזה עדיין אין ילד אך בעת לקיחת המשכנתא יש ילד. האם הזוג זכאית להטבה?

    תודה

    • משכנתאמן הגב 19 בנובמבר 2014 בשעה 18:11

      שלום איציק,
      אני חושב (אבל לא בטוח) שמחתימת חוזה
      בהצלחה

  70. חן הגב 23 בנובמבר 2014 בשעה 14:31

    שלום,
    אם יש בבעלותנו מגרש שטרם בנינו עליו בית, האם אנו זכאים (זוג + ילדים + צבא מעל 35 ללא דירה)?
    תודה

    • משכנתאמן הגב 26 בנובמבר 2014 בשעה 20:36

      שלום חן,
      אם המגרש מיועד לבניה לפי דעתי אתם לא זכאים
      בהצלחה

השארת תגובה

ביטול

רוצים לחסוך כסף במשכנתא?

רוצים לשפר את המשכנתא שלכם עם תמהיל משכנתא שמתאים לכם וריביות משכנתא טובות יותר?

אני מזמין אתכם להשאיר פרטים בטופס הבא ולקבל הצעות מחיר מ-2 מיועצי המשכנתאות מהטובים בישראל שנבחרו על-ידי:

שליחה
רוצה לחסוך כסף במשכנתא?

רוצה לשפר את המשכנתא שלך עם תמהיל משכנתא שמתאים לך וריביות משכנתא טובות יותר?

אני מזמין אותך  להשאיר פרטים בטופס הבא ולקבל הצעות מחיר מ-2 מיועצי המשכנתאות מהטובים בישראל שנבחרו על-ידי:

שליחה
הצטרפו אליי לפייסבוק
אני משתדל לכתוב פוסט חדש בבלוג כפעם בשבוע, אך אם תרצו להתעדכן באופן שוטף בחדשות על עולם הנדל"ן והמשכנתאות, אתם מוזמנים לעשות לייק לדף הפייסבוק שלי - בו אני מעדכן פוסט אחד קצר ביום עם המידע הכי חשוב:

מידע חשוב לקוראים בבלוג
כל התוכן המופיע בבלוג מכיל רעיונות כלליים בלבד שאינם מתאימים בוודאות לכל סוג של גולש / לקוח.

אין להתייחס למופיע במאמרים השונים ובתגובות כתחליף לייעוץ מקצועי מותאם אישית ו/או לשיקול דעת עצמאי.

השימוש באתר ובשירותיו מהווה הסכמה כי המידע הנמסר על-ידי לגולשים באופן פרטני הנו על סמך הנתונים שהועברו אליי בלבד וכי יש להפעיל שיקול דעת אישי ביחס להמלצותיי.
בחזרה לקהילה
חלק מהכנסות האתר מוקדשות כתרומה לעמותת "רחשי לב".

העמותה הוקמה בשנת 1989 ומהווה מאז גוף מוביל בשיפור חיי ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם באמצעות תמיכה יומיומית, פעילויות שנתיות ובאמצעות מעון יום הנמצא בביה"ח תל השומר ומכיל חדרי אוכל ומנוחה, חדרי גן ולימוד, מחשבים, משחקים וחוגים.

למידע נוסף על העמותה ולתרומה, אתם מוזמנים להיכנס לאתר של "רחשי לב".
מדדים חשובים
  • ריבית משכנתא ממוצעת
  • מדד המחירים לצרכן
  • מדד תשומות הבניה
  • ריבית בנק ישראל
  • ריבית פריים
כדאי לקרוא גם
  • מדריך משכנתא
  • ביטוח משכנתא – למה צריך את זה בכלל ואיך עושים סקר שוק מקדים?
  • תמהיל משכנתא מומלץ לשנת 2022
  • כל מה שצריך לדעת על משכנתא במחיר למשתכן
  • כל מה שצריך לדעת על מיחזור משכנתא!
  • אילו משימות צריך לבצע לאחר פתיחת תיק משכנתא?
מידע נוסף
  • אודות משכנתאמן
  • משכנתאמן בפייסבוק
  • משכנתאמן בטוויטר
  • משכנתאמן ביוטיוב
  • מפת אתר
  • תנאי שימוש באתר משכנתאמן
  • מדיניות פרטיות באתר משכנתאמן
  • צור קשר
זכויות יוצרים
כל התכנים בבלוג משכנתאמן מופצים תחת רישיון "ייחוס-שימוש לא מסחרי - אישור יצירות נגזרות 3.0 ישראל" של Creative Commons".
ניתן לך החופש לשתף, להעתיק, להפיץ ולהעביר את היצירה בכפוף לייחוס (מתן קרדיט בכל ציטוט או אזכור), שימוש לא מסחרי ואיסור יצירה נגזרת.
כל הזכויות שמורות למשכנתאמן 2011-2022 (C) | פיתוח Code Cat
גלילה לראש העמוד

רוצה לחסוך כסף במשכנתא?

רוצה לשפר את המשכנתא שלך עם תמהיל משכנתא שמתאים לך וריביות משכנתא טובות יותר?

אני מזמין אותך להשאיר פרטים בטופס הבא ולקבל הצעות מחיר מ-2 מיועצי המשכנתאות מהטובים בישראל שנבחרו על-ידי:

שליחה
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס